En lokalhyresgäst har nämligen rätt att säga upp ett hyresavtal i förtid om hyresvärden inte besvarar hyresgästens förfrågan om en överlåtelse av hyreskontraktet inom tre veckor.
När en hyresgäst begär att få hyresvärdens tillstånd till att överlåta hyreskontraktet för lokalen till en ny hyresgäst, måste hyresvärden lämna besked inom tre veckor från hyresgästens förfrågan. Om hyresvärden dröjer längre än så har hyresgästen rätt att säga upp hyreskontraktet i förtid, vilket kan komma som en överraskning för många hyresvärdar.
Om hyresvärden inte vill bli av med sin hyresgäst, är det alltså viktigt att hyresvärden inte glömmer att svara hyresgästen inom tre veckor. Det gäller även om hyresvärden godkänner att hyresavtalet överlåts till en ny hyresgäst.
Regeln kan utnyttjas av hyresgästen för att komma ur ett hyreskontrakt i förtid. Hyresgästen kan nämligen chansa på att hyresvärden glömmer att svara inom fristen, särskilt i semestertider då hyresvärden kan ha längre svarstider på grund av semesterledig personal. Tecken på att hyresgästen kan vilja komma ur hyresavtalet på detta sätt kan vara att hyresgästen vill överlåta hyreskontraktet till ett bolag i samma koncern eller till någon närstående av oklara skäl.
Som hyresvärd är det alltså viktigt att bevaka sin brevlåda och att besvara hyresgästens förfrågningar om överlåtelse av hyreskontraktet inom tre veckor – även under semestern!